NIEUWS

Altijd trek in zoet? De belangrijkste reden en vijf tips die helpen

Eigenlijk weten we inmiddels allemaal dat veel snoepen niet gezond is – noch voor het figuur, noch voor de botten, noch voor de tanden. Toch consumeren we gemiddeld 100 g suiker per persoon per dag. Deze suiker zit met name verstopt in bewerkte voedingsmiddelen, zoals snoep en frisdrank. Zelfs in veel hartige producten zit suiker verstopt: denk aan kant-en-klaar gerechten.
We consumeren dus ongeveer op 36 kg suiker per jaar. Deze schatting is trouwens nog aan de lage kant. Er zijn ook schattingen die ervan uitgaan dat we zo’n 50 kg suiker per persoon per jaar eten.
Witte suiker volgens de TCM
element: aarde
thermische werking: koud
indicatie: kleine hoeveelheden helpen tegen droogte
contra-indicatie: damp en slijm dat wil zeggen oedemen,chronische verkoudheid,loopneus, schimmels, overgewicht, plakkerige ontlasting, loopoor, etc
De zoete smaak van suiker ‘reist’ volgens de TCM naar de milt. De TCM bedoelt met milt het hele spijsverteringssysteem, oftewel spijsverteringsvuur. Door veel extreem zoete dingen te eten, raakt dit systeem erg verzwakt. De koude thermische werking van suiker geeft het systeem een tweede klap: in onze buik ontstaat een koelkast. De voeding wordt alleen opgeborgen, maar niet meer getransformeerd en verteerd. Uiteindelijk blijft de voedingsbrij bij wijze van spreken liggen en gaat rotten: we krijgen last van een vol en opgeblazen gevoel, candida en overgewicht. Tegelijkertijd raken we ondervoed, want alleen goed getransformeerde voeding geeft ons een voldaan gevoel.
Onze milt probeert ons dan te attenderen dat ze niet blij is met wat er gebeurt: ze begint om zoet te vragen. Jammer, dat wij bij ‘zoet’ alleen aan koekjes en snoep denken en niet aan voedzame maaltijden, bijvoorbeeld op basis van pompoen, wortels, peulvruchten, vis en granen.
Kortom: TREK IN ZOET is eigenlijk een HULPKREET van onze milt en een teken dat we te WEINIG VOLWAARDIGE en VOEDZAME MAALTIJDEN eten!
De moderne diëtetiek en de Chinese voedingsleer zijn het dus met elkaar eens: Liever geen witte suiker, of in ieder geval minder.
Maar goed, wat moet je doen als je – ondanks dat je weet dat suiker niet goed is – toch veel trek in snoep hebt? Zomaar weglaten kan behoorlijk veel stress opleveren. Kunstmatige zoetstoffen zijn ook geen alternatief. Die maken alles alleen maar erger.
Hoe je trek in zoet effectief kunt aanpakken, kun je lezen in de onderstaande 5 simpele tips.
1.Eet echte, volwaardige en voedzame maaltijden
Als je voedzame maaltijden eet, dan signaleer je je lichaam dat je je goed voedt. De bedoeling is om dit drie keer per dag te doen; niet alleen voor het diner. Voedzaam betekent: voldoende koolhydraten, vet en eiwit. Begin al met een warm ontbijt met voldoende vet en eiwit. De behoefte aan eiwit verschilt, maar met name de meeste vrouwen nemen er te weinig van. In quinoa zit ook eiwit, maar de kans is groot dat dit te weinig voor je is. Neem bijvoorbeeld ook nog een ei of peulvruchten erbij.
2.Vermijd kunstmatige zoetmiddelen
Kunstmatige zoetmiddelen (net als andere light-producten) zijn sterk bewerkt en schadelijk voor de gezondheid. Ons lichaam herkent deze producten niet eens als voedingsmiddel. Wat het lichaam niet herkent, dat kan het ook niet verteren. Daarnaast maken kunstmatige zoetmiddelen juist nog meer trek. Wist je dat kunstmatige zoetmiddelen in de varkensmesterij worden ingezet om de beestjes snel te laten aankomen?
3.Kijk kritisch naar de hoeveelheid zout
Een overmatige consumptie aan zout leidt tot meer trek in zoet. Overmatige veel zout zit in kaas, vleeswaar, kant-en-klaar gerechten. Denk niet alleen aan het gewone keukenzout maar ook aan zoutbronnen zoals miso en sojasaus. Dit zijn goede producten, maar soms eten mensen er te veel van. Daardoor kan de trek in zoet toenemen. Het is echter niet de bedoeling, om al het zout uit je voedingspatroon te bannen!
4.Gebruik (met mate) natuurlijke suikers
Natuurlijke suikers zoals rijststroop, oersuiker, dadels, kokosbloesemsuiker of honing zijn hoogwaardiger dan witte suiker of rietsuiker. Je kunt ze gebruiken als vervanger voor witte suiker. Maar let op: in overmaat gegeten verzwakken ook de natuurlijke suikers het spijsverteringssysteem. Het doel is om de trek in zoet aan te pakken, zodat je uiteindelijk maar weinig behoefte aan zoet hebt, van welke soort dan ook. Hiervoor is het heel belangrijk om voldoende voedzame maaltijden te eten (zie tip 1).
5.Reduceer stress
Vaak snoepen we als we verdrietig, geëmotioneerd of uitgeput zijn. Als je moe thuiskomt, ga dan eerst een kwartier rustig zitten en ontspan. Als er echt geen tijd voor is: probeer om eerst een warm drankje te nemen: gekookt water, een rooibosthee of een warm perensap. Vaak is de trek in zoet dan al voorbij. Zorg ook voor voldoende slaap. Dan hoef je niet terug te vallen op een snelle energie-kick in de vorm van suiker. Bij hevige emoties kun je beter even wachten voordat je wat eet.

 

ingekort artikel van Jutta Koehler, zij geeft ook een workshop over 5 elementen voeding

Workshop op 24 juni 2017 – Word je eigen voedingsconsulent – Vijf elementen voeding voor iedereen.

www.juttakoehler.eu/

 

voetreflex en kanker

Vanaf het moment dat de diagnose kanker wordt gesteld , breekt er een periode aan die lichamelijk en emotioneel veel van iemand gaat vragen. Voetreflextherapie kan dan een aanvulling zijn op de reguliere behandeling om de bijwerkingen te verminderen en meer balans op het emotionele vlak te brengen.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan ( waaronder in Amerika , Nederland en Denemarken) naar het effect van voetreflex bij kanker.De conclusie was dat de therapie de bijwerkingen van de reguliere behandelingen verminderde en dat de therapie een positief effect had op de kwaliteit van leven ten opzichte van mensen die de therapie niet ondergingen.

De mensen waren minder kortademig en konden gemakkelijker hun dagelijkse taken uitvoeren , zoals aankleden, traplopen en boodschappen doen.

De ervaring in mijn eigen praktijk is dat mensen sneller herstellen van een chemotherapie en daardoor fitter de volgende behandeling ondergaan

Inmiddels heb ik de opleiding OncoReflex® afgerond. Er komen steeds meer cliënten die tijdens de reguliere behandelingen van chemokuren, bestralingen en/of operaties ondersteuning zoeken bij therapeuten. Maar ook nadat ze klaar zijn met de reguliere behandelingen zijn er nog veel klachten waarvoor ze hulp zoeken. Daarbij is de kennis die ik heb opgedaan tijdens deze opleiding een mooie toevoeging.

ontbijten volgens de 5- elementen voedingsleer

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag!

Een Chinees gezegde luidt:

Ontbijt als een keizer, lunch als een edelman en dineer als een bedelaar.

Na een nacht slapen ( vasten) is het belangrijk om je lichaam weer te voeden.  Er komt weer een lange, drukke dag aan en het  om dit vol te houden is het belangrijk om een stevig en voedzaam ontbijt te nemen.

 

Volgens de 5 elementenvoeding horen de maag en de milt tot het aarde element en zijn dit de spijsverteringsorganen. De Maag heeft , om goed te kunnen functioneren, voldoende sappen en vloeistoffen nodig. Dit moet in de voeding aanwezig zijn zoals in soep of  geblancheerde groenten.

Veel drinken tijdens de maaltijd is niet aan te raden omdat dit de maagsappen verdunt en dan de vertering bemoeilijkt.

 

De Milt zorgt voor een goede vertering ( de Milt heeft het verteringsvuur). Als er veel koude voedingsmiddelen gegeten worden dan verzwakt de verteringsfunctie  met als gevolg een haperende spijsvertering.

Volgens de chinese geneeskunde heeft elk orgaansysteem één keer per dag een energetische sterke tijd. Tijdens deze periode is het orgaansysteem goed gevuld met bloed en Qi en kan het bijzonder goed werken.

Voor de Maag is deze tijd tussen 7 en 9 uur s’ochtends. Voor de Milt is dit tussen 9 en 11 uur s ochtends. Vanaf  7 uur kan de maag dus heel goed een maaltijd opnemen en daarna gaat de Milt in de hoogste versnelling om de maaltijd verder te verteren.  Dit is dus de beste tijd om een grote maaltijd te nuttigen.

Om het ons lichaam makkelijk te maken en het gezond te houden is een gekookt en warm ontbijt , met spijsverteringsbevorderende ingrediënten zoals kruiden, specerijen, citroensap en azijn het beste.

Bijvoorbeeld een omelet met verse kruiden of courgettesoep. Maar ook een restje van het diner van de vorige dag kan goed. Als dit toch te heftig is kan ook begonnen worden met bijvoorbeeld een rijstpap gemaakt van rijstmelk.

bron: boek:  ontbijt je fit van Jutta Koehler  www.5elementenvoeding.nl

Chinese geneeskunde biedt kansen voor westerse geneeskunde

De westerse en de traditionele Chinese geneeskunde zijn samen meer dan de som der delen. Dat schrijven de Leidse hoogleraren Jan van der Greef en Thomas Hankemeier in een artikel dat op 19 december in een themabijlage van Science over traditionele geneeskunde verscheen.

Mens is een systeem

De cover van de speciale uitgave van Science over traditionele geneeskunde

Eeuwenlang hebben de westerse en de Chinese geneeskunde zich apart van elkaar ontwikkeld. In de afgelopen decennia zijn westerse wetenschappers, waaronder systeembiologen, begonnen beide zienswijzen met elkaar te combineren. Deze integratie biedt vele voordelen, aldus de auteurs. De westerse geneeskunde beschikt over veel gedetailleerde kennis van bijvoorbeeld de anatomie, fysiologie, biochemie en genetica. De Chinese geneeskunde bekijkt het lichaam meer holistisch als een dynamisch systeem.

 

Acuut of chronisch

‘Algemeen genomen is de westerse benadering geoptimaliseerd voor acute ziektebeelden’, licht Van der Greef toe. ‘Terwijl de Chinese geneeskunde meer inzichten biedt in persoonlijke verschillen bij chronische aandoeningen. Ook heeft deze geneeskunst veel kennis van de preventie van ziekten. In beide situaties moet het hele ontregelde lichaam beschouwd worden. Als je de twee geneeskundevormen integreert, kom je tot nog betere resultaten.’

Individuele verschillen

Een kenmerk van de Chinese geneeskunde waar de westerse geneeskunst haar voordeel mee kan doen, is juist die kennis van individuele verschillen tussen patiënten. ‘Mensen reageren heel verschillend op medicijnen’, aldus Van der Greef. ‘Vanuit Chinees perspectief wordt bijvoorbeeld altijd onderscheid gemaakt tussen behandeling van mannen en vrouwen. De hormonale verschillen tussen mannen en vrouwen zijn groot. Hierdoor reageren zij allebei anders op medicijnen. De westerse geneeskunde krijgt voor dit aspect ook steeds meer aandacht.’

Warme en koude aandoeningen

Maar de Chinese diagnostiek reikt nog meer opties aan. Vanuit de Chinese benadering worden bij veel ziekten verschillende hoofdtypen worden onderscheiden, zoals bijvoorbeeld ‘warm’ en ‘koud.’ Uit recent onderzoek blijkt dat deze typen ook biochemisch aantoonbaar van elkaar verschillen. De westerse geneeskunde kan het onderscheid tussen beide reumatypen dus ook vinden. Deze kennis kan mogelijk verbetering aanbrengen in de medicatiekeuze. Dit kan patiënten een voor hen niet werkzame behandeling besparen.